ဒုကၡဆုိတာ ဘာလဲ...?

ေန႔စဥ္လူသားေတြနဲ႔ အေတာ္ေလးကို ရင္းႏွီးတဲ့ ပါဠိစကားလုံးေလး တစ္လုံးရွိပါတယ္။ အဲဒါကေတာ့ “ဒုကၡ”ပါ။ ဒုကၡကို ျမန္မာဘာသာနဲ႔ေတာ့ “ဆင္းရဲျခင္း”လုိ႔ သာမာအားျဖင့္ ဘာသာျပန္လုိက္ၾကတာပါပဲ၊ ဆရာၾကီး ဦးျမင္ေဆြ(မဟာ၀ိဇၨာ၊ လန္ဒန္)ကေတာ့ ဒုကၡကို “ဆင္းရဲျခင္း”လုိ႔ ဘာသာျပန္ျခင္းထက္၊ ဘာသာမျပန္ပဲထားတာက ပုိေကာင္းပါတယ္တဲ့။ ဆင္းရဲျခင္းလုိ႔ သာမာန္ဘာသာျပန္လိုက္ျခင္းအားျဖင့္ အဓိပၸါယ္ေကာက္ လြဲမွားမႈေတြျဖစ္ႏုိင္တယ္။ ဥပမာ ဗုဒၶ၀ါဒဟာ အဆုိးျမင္၀ါဒ စသည္အားျဖင့္ေပါ့။

 ေရးခဲ့ဘူးသလုိပဲ ဗုဒၶ၀ါဒဟာ ျဖစ္ႏုိင္တာၾကီး ကိုလည္း ေျမွာက္ပင့္ျပီး ေမွ်ာ္လင့္ခ်က္အတုကို မေပး ဘူး။ ျဖစ္ႏုိင္တာထက္ ေက်ာ္လြန္ျပီးလည္း ခ်ိန္းေျခာက္မႈေတြ မလုပ္ဘူး။ ေလာကမွာ ရွိေနတာကိုပဲ အရွိ တုိင္းလမ္းညႊန္ခ်က္ေပးတာ ဗုဒၶ၀ါဒပါ။ အဲဒါကို မသိၾကေတာ့ ဒုကၡ=ဆင္းရဲျခင္းဆုိတဲ့ ဘာသာျပန္ကိုၾကည့္ျပီး ဗုဒၶ၀ါဒဟာ အဆုိးျမင္၀ါဒပါ လုိ႔ ရမး္ၾကိတ္ၾကေတာ့တာပါပဲ။ ျမတ္စြာဘုရားရွင္က ဓမၼစၾကၤာေဒသနာေတာ္မွာ ဇာတိပိ ဒုကၡာ စသည္အားျဖင့္ ဒုကၡသရုပ္ေတြ ထုတ္ျပျပီးေတာ့ ေနာက္ဆုံးမွာ သံခိေတၱန ပဥၥဳပါဒါနကၡႏၶာ ဒုကၡာလုိ႔ ေဟာေတာ္မူပါတယ္။ ဆုိလုိရင္းကေတာ့ “အက်ဥ္းခ်ဳပ္လုိက္ေတာ့ ခႏၶာငါးပါး ရေနတာကိုက ဒုကၡပါ”လုိ႔ေဟာေတာ္မူတာပါ။


အဲဒါဆုိရင္ လူသားေတြ တပ္မက္တာေတြ ၊ မလုိခ်င္တာေတြ ၊ ခ်စ္တာေတြ မုန္းတာေတြ စသည္အားျဖင့္ အရာအားလုံးဟာ ဒုကၡစာရင္းမွာပါသြားပါျပီ..။ ဒါေၾကာင့္ ဒုကၡကို “ဆင္းရဲျခင္း” သက္သက္လုိ႔ ဘာသာျပန္ျခင္း တစ္ကယ့္အဓိပၸါယ္မူရင္းထက္ အလြန္ကို က်ဥ္းေျမာင္းေနတာေတြ႕ရပါတယ္။ အာရုံတစ္ခု ကုိ လူသားေတြက ပါတ္သက္မႈမွာ အဆင့္ သုံးဆင့္ရွိပါတယ္။ ၁.အႆာဒ=သာယာစရာပါ၊ ကိုလုိခ်င္ တာေလး ရတယ္၊ ခ်စ္တဲ့သူနဲ႔ ေတြ႕ရတယ္။ ဆုိရင္ လူေတြက ေပ်ာ္ၾကတာပါပဲ၊ အဲဒါေတြရေနတဲ့ အခ်ိန္မွာ တစ္ကယ္ကို သာယာစရာပါ။ ဒါေပမယ့္ အဲဒိေပ်ာ္စရာေတြဟာ မျမဲပါဘူး။ ျပီးေတာ့ အဲဒိေပ်ာ္စရာေတြကို ခံစားတဲ့ စိတ္ေတြဟာလည္း မတည္ျငိမ္ဘူး။ ကိုယ္ရေနတဲ့ သာယာစရာေတြေရာ ၊ အဲဒိအေပၚမွာခံစားတဲ့ စိတ္ေတြေရာဟာ အျမဲမတည္ျငိမ္ဘူး၊ စကၠန္႔ မလပ္ ေျပာင္းလဲ တုန္လႈပ္ေနတယ္။

အဲဒိမွာ ေနာက္တစ္ဆင့္က ၂.အာဒီန၀ ပါ။ ဒါကေတာ့ ေစာေစာက ကိုယ္ရထားတဲ့ သာယာစရာေလးေတြ ရဲ႕ ခ်ဳိ႕ယြင္းခ်က္ အျပစ္အနာအဆာဆုိတဲ့ သေဘာေပါ့။ လူေတြက လုိခ်င္တာေလးေတြ မရေတာ့မွ၊ ပ်က္စီး သြားေတာ့မွ ဒုကၡလုိ႔ ထင္တတ္ၾကတယ္။ အဲဒိရေနတဲ့အခ်ိန္ေလးမွာပဲ အျမဲေျပာင္းလဲေနတဲ့ သေဘာေလးကို သတိမထားမိၾကဘူး။ အဲဒိလို အခ်ိန္မလပ္ ေျပာင္းလဲေနျခင္း၊ မတည္ျငိမ္ျခင္းဟာပဲ ဒုကၡပါ။ ကိုယ္ရရွိထားတဲ့ ခႏၶာငါးပါးဟာ ဒုကၡဆုိေတာ့ ဒိခႏၶာငါးပါးနဲ႔ စက္စပ္ျပီးေတာ့ ရလာတာဟာ မွန္သမွ်ဟာလည္း မျမဲျခင္း သေဘာရွိတဲ့အတြက္ ဒုကၡစာရင္း ၀င္သြားေတာ့တာပါပဲ။ အႏွစ္ခ်ဳပ္လုိက္ေတာ့ မတည္ျငိမ္ျခင္း၊ အျမဲ လႈပ္ခတ္ေနရျခင္းဟာ ေပ်ာ္စရာျဖစ္ေစ ၊ ၀မ္းနည္းစရာျဖစ္ေစ အားလုံးဟာ ဒုကၡပါ။ ေနာက္ဆုံးအဆင့္ ကေတာ့ ၃. နိႆရဏ၊ ကိုယ္လုိခ်င္တာေတြ ၊ ရေနတာေတြ ၊ မလုိခ်င္တာေတြ အားလုံးရဲ႕ မျမဲျခင္း သေဘာကို သိျပီး ထြက္ေျမာက္ႏိုင္မွသာလွ်င္ ဒုကၡက လြတ္မွာပါ။ ဒါေၾကာင့္ ဒုကၡဆုိတာ ဆင္းရဲျခင္း တစ္မ်ဳိး တည္းမဟုတ္ဘူးဆိုတာ သိဘုိ႔အလြန္ပဲ အေရးၾကီးလွပါတယ္။

အဂၤလိပ္စာမွာေတာ့ ဒုကၡကို Suffering လုိ႔ ဘာသာျပန္တယ္။ ဒီထက္ ေလးနက္တဲ့ ပညာရွင္ေတြက်ေတာ့ Frustrated လုိ႔ ဘာသာျပန္တယ္၊ Frustrated ကုိ အဘိဓာန္ၾကည့္လုိက္ေတာ့ =feeling annoyed or less confident because you cannot achieve what you want လုိ႔ အဓိပၸါယ္ဖြင့္ဆုိတားတာ ေတြ႔ရတယ္။ လုိခ်င္တာ မရလုိ႔ စိတ္မခ်မ္းေျမ႕တာ၊ ယုံၾကည္ခ်က္ ေပ်ာက္ဆုံးတာလုိ႔ ဘာသာျပန္ထားပါတယ္။ နီးစပ္တယ္ လုိ႔ ေျပာလုိ႔ရေပမယ့္ တစ္ကယ့္ ဒုကၡရဲ႕ မူရင္း အနက္အဓိပၸါယ္ကိုေတာ့ မျခဳံငုံမိပါဘူး။ ျမတ္စြာဘုရားေဟာ ၾကားေတာ္မူသလုိ ခႏၶာငါးပါးနဲ႔စပ္တာ မွန္သမွ် ဒုကၡမုိ႔ ဒုကၡကုိ ဒုကၡအတုိင္းေလးပဲ ဘာသာမျပန္ပဲ ထားလုိက္ တာ အေကာင္းဆုံးပါ။ ဒါေၾကာင့္ မျဖစ္ခ်င္တာေတြ ျဖစ္မွ ဒုကၡပဲလုိ႔ တ တတ္ၾကတဲ့ သူေတြ စဥ္းစားစရာ ပါ..။ကဲ...ဘယ္အခ်ိန္မွာ ဒုကၡ လုိ႔ တၾကမလဲ...စဥ္းစားၾကေပေတာ့...။

ကိုးကား။ ။ ၁.အေျချပဳအဘိဓမၼာ(ဦးျမင့္ေဆြ=မဟာ၀ိဇၨာ၊ လန္ဒန္) ၂.ျမတ္ဗုဒၶေဒသနာ(ေဇယ်ာေမာင္)၊ 3. What the Buddha taught.

အလင္းအိမ္(ေစတနာပန္းခင္း)4.10.2011(Tues)

No comments:

Post a Comment